tirsdag 10. mai 2011

Joggetur i solnedgang over Gaeta


Nabobyen til Formia, Gaeta, ligger idyllisk til og har det meste en måtte ønske seg for en fin ferie. Den har en gammel bydel med trange brosteinsgater, historiske bygninger med borg og kirker, koselige restauranter og ei veldig fin strand.

I dag tok vi en ettermiddagstur til Gaeta. Kasper hadde observert en fin lekeplass ved stranden, og dette måtte utforskes. Lekeplassen falt i smak, spesielt ettersom det var både trampoline, karuseller og hoppeslott der også…

Gaeta ligger bare litt over en time fra Roma og er en flott liten by. Et fint sted å feriere om en vil ha ekte italiensk kultur, strand og sol, kulturopplevelser, mulighet for dagstur til Roma, samt gåturer i nærområdet og i fjellene. Det finnes også mange spennende klatre-ruter her, samt grotter å utforske. På denne tiden av året er det ingen turister å se, selv om dagene er varm og stranda fristende. Turistene kommer ikke før til midten av juni, så vi er heldige og har ”hele” byen for oss selv.

Jeg benyttet anledningen til å ta en joggetur opp noen veldig fine skogsveier. Kvelden var sval og nede i byen surret stemmer fra parkene og restaurantene. I skogen var det frodig og fint. Gamle trær dannet en allé, hvor kveldssola glitret som gull gjennom bladene. Deilig lukt av blomster fulgte meg der veien steg oppover mot toppen av høyden. Trærne åpnet seg og jeg kunne se utover den glitrende blå sjøen, stranda som ligger fint til i ei bukt og byen i bakgrunn. Det var kveldssol, det var stille og jeg måtte nesten klype meg selv i arma. Drømmen er her og nå. Det er nå vi må nyte hvert lille øyeblikk av alt det flotte verden har å by på. Jeg hadde en drøm om å nyte Italia sammen med familien, og da jeg kom ned til lekeplassen igjen, møtte jeg det store smilet til Kasper: ”Mamma, jeg har lekt på stranden, og det var så gøy, ja vi har badet også! Mamma dette er verdens fineste lekeplass, hit må vi dra mer!” Det er i sånne øyeblikk jeg skjønner at det var riktig å gjøre drømmen til virkelighet



2 kommentarer:

  1. Dokk må ha det rørende bra!

    SvarSlett
  2. Ja vet du hva, vi har det så utrolig bra! Selvfølgelig er vi slitne og litt kranglete av og til både store og små, men her har vi tid til å slappe av og ta oss inn igjen. Egentlig blir det ikke så mange konflikter når en hører litt på hverandres behov og der alle kan være med på å legge opp dagen:-)

    SvarSlett